1. Domov
  2. Služby
  3. Ak cestujete do zahraničia
  4. Ako postupovať v prípade núdze v zahraničí

Ako postupovať v prípade núdze v zahraničí

Aktualizované 17.06.2022
Publikované 17.06.2022

Odporúčania pri cestách do zahraničia

Každú cestu do zahraničia je potrebné dôkladne naplánovať.
Pred cestou nezabudnite najmä na nasledovné:

  • zabezpečte si vhodné cestovné poistenie
  • v dostatočnom predstihu si skontrolujte platnosť a neporušenosť cestovného dokladu
  • preverte si podmienky vstupu a vízových povinností dokaždej z krajín pripravovanej cesty
  • zoberte si so sebou kontaktné údaje na slovenské zastupiteľské úrady na trase vašej cesty

 

Užitočné rady

  • Nenoste všetky doklady spolu s cestovným pasom.
  • Vyhotovte si dve fotokópie dátovej strany cestovného pasu. Jednu kópiu nechajte u svojich príbuzných alebo priateľov, ktorých môžete v prípade núdze rýchlokontaktovať a druhú kópiu majte počas cesty pri sebe, oddelene od cestovného pasu.
  • Majte so sebou dve aktuálne fotografi e pasového formátu.
  • Pri cestách za netradičnými športovými aktivitami alebo dobrodružstvom si nezabudnite preveriť, či vaše cestovné poistenie skutočne pokrýva všetky poistné udalosti súvisiace s cestou.
  • Vložte si do vašeho mobilného telefónu pod skratkou ICE (In case of emergency) kontakty na blízke osoby, ktorým možno v prípade mimoriadnej udalosti zavolať (dopravná nehoda, prírodná katastrofa a pod.).

 

Čo môže náš zastupiteľský úrad alebo generálny konzulát pre vás v zahraničí urobiť:

  • vydať náhradný cestovný doklad pre občana SR nanávrat do SR po predložení potvrdenia z polície
  • informovať najbližších príbuzných v prípade nehody alebo úmrtia a odporučiť nevyhnutné postupy
  • kontaktovať občanov Slovenska nachádzajúcich sa vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody a podaťo nich správy príbuzným
  • na základe znalosti miestnych pomerov poradiť ako postupovať v podobných situáciách
  • v prípade potreby sprostredkovať adresy charitatívnych organizácií (nocľah, strava)
  • v prípade straty finančných prostriedkov poskytne informácie o možnostiach ich zabezpečenia zo SR
  • sprostredkovať styk s miestnymi úradmi, políciou, orgánmi činnými v trestnom konaní, osvedčí pravosť kópii, listín, podpisov, pečiatok
  • kontaktovať príbuzných alebo známych, ktorí vám môžu poslať peniaze, alebo poradiť, ako peniaze poslať
  • odporučiť miestnych advokátov, lekárov alebo tlmočníkov.

 

Čo nemôže pre vás náš zastupiteľský úrad alebo generálny konzulát v zahraničí urobiť:

  • poskytovať advokátske služby, dosiahnuť prepustenie z väzenia, zasahovať do vyšetrovania orgánov činných v trestnom konaní
  • zabezpečiť lepšie zaobchádzanie v nemocnici či vo väzení ako s miestnymi občanmi
  • zaplatiť účty za liečenie, ubytovanie, cestovné lístky, právnu pomoc alebo iné účty
  • poskytovať služby cestovných kancelárií, leteckých spoločností, bánk, motoristických a iných špecializovaných organizácií
  • zaobstarať ubytovanie, prácu alebo pracovné povolenie.
  • sprostredkovať alebo zabezpečiť podanie žiadosti o turistické vízum do tretieho štátu, resp. v danej veci  konať.

 

Niektoré dôležité zásady správania sa občanov v kritických situáciách v zahraničí:

  • Uprednostniť skupinu krajanov, respektíve občanov regionálne či inak blízkych krajín, pred snahou o individuálne riešenie svojej situácie.
  • Ujasniť si podstatu situácie a vhodným spôsobom informovať o nej zastupiteľský úrad SR alebo MZV SR.
  • Pokiaľ v krajine nesídli zastupiteľský úrad SR v núdzi kontaktovať diplomatické zastúpenie ktoréhokoľvek členského štátu EU.
  • Informácie systematicky aktualizovať.
  • Zabezpečiť koordinované informovanie príbuzných v SR.
  • Spísať zoznam občanov SR, ktorí sú v rovnakej krízovej situácii - v jednej hale, v skupine a pod., ich telefónne čísla a kontakty do SR – a tento zaslať alebo nadiktovať konzulovi, službe na MZV SR alebo delegátovi CK, ktorý ho postúpi ďalej.
  • Osobitne nahlásiť nezvestných, zranených alebo mŕtvych, deti, staršie osoby, postihnutých a chorých ľudí bez sprievodu, členov skupiny s ďalšími obmedzeniami a problémami a pod.
  • Venovať zvýšenú pozornosť tým členom skupiny, ktorí znášajú situáciu s väčšími problémami.
  • Zvoliť hovorcov skupiny, u ktorých sa budú zhromažďovať informácie od konzula, diplomatickej služby, delegátov, miestnych zložiek a pod.
  • Čo najdlhšie udržiavať možnosť spojenia prostredníctvom mobilných telefónov. Za týmto účelom koordinovať ich zapínanie a vypínanie v skupine tak, aby sa naraz nespotrebovali všetky batérie a kredity.
  • Nahlásiť konzulovi a diplomatickej službe MZV SR, cez ktorý mobil práve budete komunikovať. Príbuzní môžu na tento mobil volať po dohode s diplomatickou službou.
  • Včas si dobiť na mobile kredit, alebo o to požiadať príbuzných či známych.
  • Nevydávať sa na žiadnu cestu či výlet bez plne dobitého energetického zdroja používaného komunikačného prostriedku.

 

Odporúčame všetkým občanom SR, ktorí opúšťajú územie republiky, aby využili možnosť dobrovoľnej registrácie pred cestou prostredníctvom webovej stránky ministerstva. Tieto informácie môžu byť kľúčové pre poskytnutie včasnej a účinnej pomoci našim občanom v núdzi.